Čo jesť počas dojčenia? Mám pre vás jedálniček na 7 dní!

jedalnicek pocas dojcenia

Dojčenie je najprirodzenejším a najlepším spôsobom výživy dieťaťa, pretože obsahuje všetky živiny pre dieťa v správnom pomere zodpovedajúcom meniacim sa nárokom a potrebám adaptujúceho sa novorodenca a dojčaťa. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by sme mali výlučne dojčiť počas prvých šiestich mesiacov, a potom s postupným zavádzaním príkrmov do 2. rokov.

 

Článok podporený zdrojmi

Lenže čo jesť počas dojčenia, aby sme aj vy aj vaše dieťa boli v pohode? Veľa sa diskutuje o tom, ktoré sú vhodné a nevhodné potraviny. Na internete sú články, ktorých teórie sa navzájom vyvracajú. Nakoľko sa venujem výživovému poradenstvu a absolvovala som aj kurz “Výživa detí a žien počas tehotenstva a dojčenia” na winstitut.sk, prinášam vám rady, ktoré sú nielen odborné, ale pramenia zo skúseností od ex dojčiacich mamičiek. A ako bonus som pre mamičky, ktorým chýba inšpirácia, čo jesť počas dojčenia, zostavila jedálniček na 7 dní! 🙂

 

prakticky-navod-na-dojcenie-v-slovencine

pozrieť knihu na martinus.sk

 

V tomto článku vám prinášam nasledovné témy:

Čo je najdôležitejšie počas dojčenia (kojenia).

Ktoré potraviny sú vhodné a nevhodné keď dojčíte (kojíte).

Čo by ste mali určite vyradiť z jedálneho lístka.

7-dňový jedálniček s receptami pre dojčiacu mamičku

 

Čo je najdôležitejši počas dojčenia (kojenia)

Piť, piť a ešte raz piť! Príjem tekutín navýšte o približne 0,5l / deň ako počas tehotenstva. Pite v závislosti od fyzickej aktivity a klimatických podmienok priebežne, pravidelne a v malých množstvách. Dajte si však pozor na množstvo, pretože nadmerný príjem tekutín, teda viac ako 4 litre /deň, znižuje tvorbu materského mlieka.

Zo svojho pitného režimu by ste mali vynechať nasledovné tekutiny:

  • čaj z Alchemilky obyčajnej, Archangeliky lekárskej, z Gingko biloba
  • sýtené minerálky
  • alkohol
  • viac ako  dve kávy denne
  • tonik, colové a všetky sladené nápoje

Naopak, vhodnými alternatívami pitného režimu sú:

  • dojčenská voda s nízkym obsahom dusičnanov (Lucka, Drobček, Rajec…)
  • nesýtená minerálna voda s prírodným horčíkom, maximálne 2 poháre denne (Magnesia)
  • nesýtená minerálna voda s obsahom železa, maximálne 2 poháre denne (Korytnica)

 

Môj tip: MamaHelp vďaka unikátnej kombinácii prírodných extraktov zo senovky gréckej, feniklu a anízu podporuje produkciu materského mlieka u dojčiacich žien.

mamahelp-podpora-laktacie

pozrieť MamaHelp na drmax.sk

 

Vhodné a nevhodné potraviny

Tu by som vám poradila nasledovné: počúvajte svoje telo a sledujte svoje dieťa! Úprimne, môžem vám napísať celý zoznam potravín, ktoré sú vhodné, či nevhodné konzumovať počas dojčenia. Napíšem vám len tie najpodstatnejšie a možno tie, o ktorých ste ani netušili. Treba si uvedomiť, že každá sme jedinečná a tú alebo onú stravu vy, ale aj vaše dieťa znáša inak. Určite však v prvom rade zvážte konzumáciu regionálnej, sezónnej, pestrej a rozmanitej stravy. Vyberajte si potraviny s nižším obsahom nasýtených tukov, vyhýbajte sa teda:

  • vyprážaným jedlám
  • rýchlemu občerstveniu
  • margarínom
  • tučnému červenému mäsu
  • tučnému bravčovému mäsu a výrobkom z neho
  • priemyselne spracovaným potravinám s vysokým obsahom konzervačných látok

Dbajte na dostatočný príjem ovocia a zeleniny, najlepšie našich regionálnych. Obmedzte príjem rafinovaného cukru (koláčiky a zákusky z obchodu), sladkostí a soli.

Čo by ste mali určite vyradiť z jedálneho lístka?

  • ťažké korenené jedlá
  • jedlá spôsobujúce nadúvanie (strukoviny, pálivá zelenina)
  • cesnak kuchynský
  • Aloa pravá
  • Palina pravá / obyčajná
  • Čajovník čínsky
  • Kapsička pastierska
  • Paprička kríčková (čili)
  • Mäta prieporná
  • Bazalka pravá
  • Všehoj – americký ženšen
  • Rebarbora okrasná
  • Baza čierna
  • Ďumbier lekársky

Musíte si uvedomiť, že aj váš celkový životný štýl zohráva veľkú rolu. Preto sa vyhýbajte aj nasledovným aktivitám:

  • antikoncepcia (znižuje kvantitu a kvalitu materského mlieka)
  • umelé sladidlá
  • fajčenie
  • strach, stres, napätie
  • chudnutie. Pri diétách dochádza k rýchlejšiemu odbúravaniu tukových buniek a zvyšuje sa koncentrácia toxínov v materskom mlieku.

 

Môj tip: Kniha dojčenie slovom aj písmom vás prevedie 3 piliermi úspechu nielen v dojčení, ale aj v podnikaní a vzťahoch.

dojcenie slovom aj pismom

pozrieť knihu na martinus.sk

 

Jedálniček na 7 dní

Poradie receptov ako aj samotné recepty si môžete obmeniť podľa vašich preferencií.

Pondelok

Raňajky:   grahamový rožok s mrkvovou nátierkou

Desiata:    strúhaná mrkva so šúpaným jabĺčkom

Obed:       tekvicová polievka, cuketový prívarok s domácimi kuracími prsami, varenými zemiakmi

Olovrant:  biele Acidko

Večera:    pečený zubáč na masle s bulgurom

mrkvová nátierka
mrkvová nátierka

Utorok

Raňajky:   biely jogurt s čučoriedkami

Desiata:    hrozno

Obed:       brokolicová polievka, španielsky vtáčik s natural ryžou, listový šalát

Olovrant:  šalátová uhorka, tvrdý syr

Večera:     cuketové lečo

Streda

Raňajky:   praženica z domácich vajec s kváskovým ražným chlebíkom, paprika

Desiata:    strúhaná mrkva s hrozienkami a ľanovým olejom

Obed:       kurací vývar, zdravý granadír, šalát z miešanej zeleniny

Olovrant:  biely jogurt

Večera:     celozrnný cestovinový šalát s listovou zeleninou

Štvrtok

Raňajky:   mäkký tvaroh s čučoriedkami, ľanovými semienkami

Desiata:    banán

Obed:       vajíčková polievka s rascou, pstruh dúhový s pečenými sladkými zemiakmi

Olovrant:  parenica neúdená

Večera:     pečené sladké zemiaky s bylinkovým dresingom

Piatok

Raňajky:   špaldový chlebík s maslom, kvalitnou kuracou šunkou a uhorkou

Desiata:    jogurt s čučoriedkami

Obed:       zeleninová polievka, francúzske zemiaky na zdravší spôsob

Olovrant:  zeleninové smoothie

Večera:     zapekaná cukina so syrom a kvalitnou kuracou šunkou

zeleninová polievka recept

Sobota

Raňajky:   domáce vajce na tvrdo so špaldovým pečivom a Lučinou

Desiata:    biely Cottage cheese so šalátovou uhorkou

Obed:       kalerábová polievka, hovädzie plátky s tarhoňou, varená strúhaná cvikla

Olovrant:  mrkvovo vajíčkový šalát

Večera:     tekvicové lečo s celozrnnými cestovinami

Nedeľa

Raňajky:   ovsené vločky s bielym jogurtom, bobuľovým ovocím a javorovým sirupom

Desiata:    ošúpaná hruška

Obed:       hovädzí vývar, rizoto s mäsom a varenou zeleninou

Olovrant:  cukinovo-banánové lievance

Večera:     zapekaný karfiol, šalát z listovej zeleniny

 

Verím, že vám môj sprievodca v stravovaní počas obdobia dojčenia pomôže zorientovať sa vo veľkom množstve informácií, ktoré nájdete na internete. Odporúčam vám ďalej náš blog čisto o materstve a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť: https://grgyaprdy.sk/kategoria-produktu/zivot-s-grgmi-a-prdmi/

 

Môj tip: V knihe Prvé príkrmy sa dozviete informácie o úplne prvých príkrmoch.

prve prikrmy

pozrieť knihu na martinus.sk

 

Zdroje:

https://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/pdfs/bc_participants_manual.pdf?ua=1

https://www.mamila.sk/sk/uvod/

https://grgyaprdy.sk/kategoria-produktu/zivot-s-grgmi-a-prdmi/

Výživa detí a žien počas tehotenstva a dojčenia