Čo jem na cestách?

co jem na cestach

Dovolenková sezóna nám začala a s tým sa vynára otázka, ako ostať fit aj počas cesty?

Keď ťa už “lepeňák” omrzel

„Lepeňáky“, pojem, ktorý je známy každému. Pekne zabalený v servítke, ktorá sa vám prilepí na šunku, či maslo a často krát sa stane, že ju skonzumujete. Či dobre mastný rezeň, ktorého olej vám steká z kútikov úst. V podstate na tom nie je nič zlé a hlavne zasýti (ako by povedal taký riadny muž).

Nakoľko cestujem každý mesiac služobne do zahraničia, vyskúšala som veľa variant stravovania sa. Zo začiatku som si robila aj ja „lepeňáky“. Avšak hlavne v lete, ak nemáte ani chladiacu tašku, či nebodaj túto ani nechcete so sebou nosiť, bola som nútená rozmýšľať a skúšať.

Nestíham raňajky

Samozrejme vždy záleží, na akú dlhú cestu sa chystáte. Moje každomesačné trate sú tak na 6 hodín cesty autom. Raňajky sa snažím stihnúť ešte doma. Avšak výnimočne sa stane, že to časovo nedám a preto som vyskúšala „zdravýshake“, ktorý si namiešate doma a šup so sebou napríklad do športovej fľašky s mriežkou. „Zdravý shake“ neobsahuje cukry ani tuky, takže ho môžete zaradiť aj počas redukcie váhy, a aj napriek tomu je chutný. Tento nápoj je obohatený o 11 vitamínov (C, D, E, B1, B2, B6, B12, niacin, biotin, kyselina pantotenová, kyselina listová), a navyše obsahuje rozpustnú vlákninu inulín, polysacharid z koreňa čakanky, ktorá vyvoláva pocit sýtosti a spomaľuje pohyb potravy v tráviacej sústave a tým umožňuje dôkladnú absorpciu živín.

 

Akvšak trpíte laktózovou intoleranciou, vyskúšajte Vegan Protein Drinkbio proteínový drink z čisto prírodných ingrediencií, ktorý je zostavený z konopného, tekvicového, slnečnicového a jahodového prášku, naklíčeného ľanového semienka a quinoa, cukru z kokosového kvetu, agáve a prírodnej vanilkovej chute.

Ako alternatívu k shaku máte možnosť siahnúť aj po NUPO hotovom nápoji so zníženou energetickou hodnotou, ktorý je určený na regulovanie telesnej hmotnosti. Koktail obsahuje iba 201 kalórií a najmenej 30% denného doporučeného množstva vitamínov a minerálnych látok.

 

Usmievam sa za volantom

Na desiatu mi zvykne stačiť jeden banán, ktorý dodá energiu aj na ďalšie dve hodiny a hlavne obsahuje druh proteínu, ktorý si telo samo premení na serotonín, vďaka ktorému sa dokážeme uvoľniť, relaxovať a zlepší nám náladu. Pokiaľ však chcete zvýšiť aktivitu mozgu, mali by ste si dopriať jeden banán každý deň, pretože práve toto ovocie je najlepším ovocným zdrojom draslíka, ktorý napomáha prísunu kyslíka do mozgu a tým jeho výkonnosť zvyšuje. K nemu môžete pridať zopár nesolených, nepražených orechov kešu, ktoré zase blahodarne vplývajú na trávenie, imunitu a sú zdrojom omega-3 mastných kyselín. Pri orechoch a orechových zmesiach dbáme na množstvo. Pokiaľ si orechovú zmes doprajeme na olovrant, bude nám stačiť 50g. Ak ho však kombinujeme s ovocím, postačí nám 15g až 30g.

 

Vyskúšali ste už sušené mäso či polievku v skle?

Obed zvyknem riešiť podľa situácie, ako veľmi sa ponáhľam, resp. na čo mám chuť. Niekedy je to šalát zo známeho fast food reťazca, inokedy mám pri sebe sušené hovädzie mäso Indiana Beef Jerky, vyrobené podľa tradičných indiánskych receptúr. Vyrába sa z najchudšieho hovädzieho mäsa, čo znamená, že už 100 gramov tohto výrobku bolo vyrobené z 240g kvalitného mäsa a obsahuje 57,4g bielkovín. Tento snack je vhodný pre všetkých, ktorí chcú doplniť potrebnú dávku proteínov. Procesom sušenia sa v mäse zachovávajú všetky živiny, mäso sa stáva oveľa trvanlivejším, takže ho nepotrebujete skladovať v chladničke.


Veľmi ma potešila novinka „Soup to Go“, ktorú som nedávno objavila v známej sieti drogérii. Fľašu stačí pretrepať, otvoriť a polievku vypijete priamo z fľaše bez ohrievania. Ochutnala som batátovo-mangovú s kurkumou a kokosom. Veľmi zaujímavá príchuť, v ktorej cítite všetky spomenuté ingrediencie v jednom celku. Polievka je hustá a zasýti na ďalšie dve hodinky. Neobsahuje žiadne konzervačné látky. Zapojením kurkumy do jedálnička podporíte spaľovanie podkožného tuku, podporíte trávenie a metabolizmus tukov.

Pite

V neposlednom rade je dôležitý pitný režim. Poznám veľa kolegov, ktorí pitie počas šoférovania obmedzujú, aby nemuseli stáť často počas cesty. Je to veľký nezmysel, a škodíme len sami sebe. Voda v ľudskom organizme tvorí optimálne podmienky pre chemické a biochemické procesy. Preto ani žiadna diéta nefunguje, pokiaľ neprijímame dostatočné množstvo tekutín. S každým poklesom vody o čo i len 1% spomaľujeme náš metabolizmus o 10%. Jej nedostatok nás môže viesť k prejedaniu.

Najčistejším zdrojom tejto drahocennej tekutiny sú podzemné vody z prírodných prameňov. Nakoľko väčšina populácie prístup k takémuto zdroju nemá, treba dať aspoň pozor na odporúčaný vzájomný pomer vápnika a horčíka v pomere 2:1. Odporúčaná teplota tekutín je 8°- 12°, nakoľko chladné nápoje nám smäd ešte zvýšia a extrémne chladné nápoje môžu spôsobiť až zápaly sliznice.

Vodu si zbaľte vždy so sebou do nádoby, ktorá má izolačné steny aby udržala tekutinu podľa želanej teploty a pite ju priebežne. Ja preferujem aj na cesty šejker, napr. od SmartShake, ktorý má obsah až 700ml a jednoducho sa z neho pije.

Aby náš organizmus zdravo fungoval

Nakoľko je šoférovanie spojené aj s nadmernou psychickou záťažou, dbám aj na prísun magnézia, ktoré je potrebné pre bežné zdravé fungovanie organizmu . Stačí jedna tabletka ráno a večer a máte postarané o potrebnú dennú dávku.

To najlepšie na koniec?

Kto by sa nezaobišiel bez menej zdravšieho snacku? Samozrejme k cestovaniu patrí malá sladká drobnosť. Medzi moje najobľúbenejšie patrí power chocolate 70% s lieskovo-orieškovou chuťou, ktorá podporí nielen môj fyzický ale hlavne mentálny výkon.

Osprchujte sa v aute

Nakoľko máme vonku už naozaj teplo, nezaškodí počas ciest nejaká tá sprcha. Obľúbila som si osviežujúcu dermálnu vodu od Bioderma Hydrabio Brume, ktorá pokožku upokojí. Môžete ju používať aj niekoľko krát denne a nepotrebujete žiadne vreckovky na následné zotretie. Voda vás krásne osvieži a vsaje sa do pokožky.

Na záver

Ak už cestujete kamkoľvek, v prvom rade sa neponáhľajte, dbajte o seba, o druhých. Pripravte si vodu k sebe do priehradky na to určenú. Vkľude si nakrájajte zeleninu ako napr. mrkvu na pásiky, či uhorku na kolieska do uzatvárateľnej nádoby. Vyskúšajte recept na rýchle cookies. Možností je naozaj veľa.

… a nezabúdajte, ako sa u nás hovorí: pomaly ďalej zájdeš, a to hlavne s pokojným trávením.

Šťastnú cestu 😉